[Review]Routledge Library Editions: Philosophy of Education (5)

 Justice and Equality

“In Chapter 2 we noted that different views of mixed ability grouping can often be seen to reflect attachment to different social principles, particularly to principles of justice and equality. In this chapter the intention is to examine rather more closely ideas of justice and equality and to see if any justifiable connection can be made between justice and/or equality on the one hand and mixed ability grouping on the other. The word 'justifiable' is worth emphasising since we do not find the problem of justification normally pursued as far as it might be in the available literature discussing possible rationales for mixed ability grouping. It is one thing to note, as we have done, the various ways in which views about mixed ability grouping appear to be rooted in ideas of justice and equality; it is quite another thing to present justifications for either the connections or the underlying ideas, and when such justificatory arguments are offered they are sometimes rather weak.”(27)

“the education of all children is held to be intrinsically of equal value(Daunt, 1975, p.16)”(28)

 

In ‘mixed ability grouping’, the diverse views of student-subjects are said to be related to the social principles of justice and equality, and although diversity should be based on those principles, there is a big difference between what is perceived and what is actually justified. The greatest value in educating all students is the value of equality. However, before justifying it, we need to look at what the concepts of justice and equality are. Equality argues that justice requires abolishing the treatment of all people completely equal because all people are completely equal in all respects (Boyson, 1981).(29) 

However, as Boyson argues, even if each student's personality is different, it is a different story to say that equal education should not be implemented. Instead, we can consider two principles. First, people who are equal in important factors should be treated equally. Second, any differences in treatment are justified when they are based on fair or just grounds.(30) In other words, it is not fair to treat everyone the same in all situations, but differential treatment tailored to each individual's specific situation and needs is fair and just.


women and equality


Simone de Beauvoir(1908-1986)



“Il existe d’autres cas où, pendant un temps plus ou moins long, une catégorie a réussi à en dominer absolument une autre. C’est souvent l’inégalité numérique qui confère ce privilège : la majorité impose sa loi à la minorité ou la persécute. Mais les femmes ne sont pas comme les Noirs d’Amérique, comme les Juifs, une minorité : il y a autant de femmes que d’hommes sur terre. Souvent aussi les deux groupes en présence ont d’abord été indépendants : ils s’ignoraient autrefois, ou chacun admettait l’autonomie de l’autre ; et c’est un événement historique qui a subordonné le plus faible au plus fort : la diaspora juive, l’introduction de l’esclavage en Amérique, les conquêtes coloniales sont des faits datés. Dans ces cas, pour les opprimés il y a eu un avant : ils ont en commun un passé, une tradition, parfois une religion, une culture. En ce sens le rapprochement établi par Bebel entre les femmes et le prolétariat serait le mieux fondé : les prolétaires non plus ne sont pas en infériorité numérique et ils n’ont jamais constitué une collectivité séparée. Cependant, à défaut d’un événement, c’est un développement historique qui explique leur existence en tant que classe et qui rend compte de la distribution de ces individus dans cette classe. Il n’y a pas toujours eu des prolétaires : il y a toujours eu des femmes ; elles sont femmes par leur structure physiologique ; aussi loin que l’histoire remonte, elles ont toujours été subordonnées à l’homme : leur dépendance n’est pas la conséquence d’un événement ou d’un devenir, elle n’est pas arrivée. C’est en partie parce qu’elle échappe au caractère accidentel du fait historique que l’altérité apparaît ici comme un absolu. ‘Une situation qui s’est créée à travers le temps peut se défaire en un autre temps : les Noirs de Haïti entre autres l’ont bien prouvé ; il semble, au contraire, qu’une condition naturelle défie le changement. En vérité pas plus que la réalité historique la nature n’est un donné immuable. Si la femme se découvre comme l’inessentiel qui jamais ne retourne à l’essentiel, c’est qu’elle n’opère pas elle-même ce retour. Les prolétaires disent « nous ». Les Noirs aussi. Se posant comme sujets ils changent en « autres » les bourgeois, les Blancs. Les femmes – sauf en certains congrès qui restent des manifestations abstraites – ne disent pas « nous » ; les hommes disent « les femmes » et elles reprennent ces mots pour se désigner elles-mêmes ; mais elles ne se posent pas authentiquement comme Sujet.”(Simone de Beauvoir, Le deuxieme sexe tome1, Éditions Gallimard, 1949, 22. epub)

Beauvoir can be said to be a pioneer of feminist philosophy. She argues that although women are not a minority group, they have been systematically oppressed historically and by social structures. Socially, women have been subordinated to men for fundamental reasons. Beauvoir also points out that women themselves did not perceive themselves as ‘us’, but defined themselves in the way men defined them. This recognition of feminist philosophy begins with women's self-reflection. Education in educational philosophy does not approach gender differences as a problem of error. Feminism is gender equality. Therefore, to tie in with the discussion above, discrimination based on social structures must disappear. Rather than dichotomizing ‘men’ and ‘women’, they should be called ‘individuals’. According to the second principle above, the ‘principle of respect for diversity’, differences in treatment must be related to the differences of the individual concerned. Differences should not arise due to race, class, sexual orientation, or national culture.


[Reference]

  • Routledge Library Editions: Philosophy of Education, 2017.
  • Simone de Beauvoir, Le deuxieme sexe tome1, Éditions Gallimard, 1949. epub

Comments

Popular posts from this blog

A short thought on Carl G. Jung and Schopenhauer

A Quiet and Flowing Life Like Water

Wonhyo, Motoori Norinaga, and Confucius.